کیسه زباله صنعتی

کیسه زباله صنعتی چیست؟

دسته بندی : بلاگ
1403-06-06

جمع آوری پسماندها و زباله‌های صنعتی یکی از دغدغه‌های مشاغل صنعتی است. به دلیل آنکه جمع آوری و دفع زباله‌های صنعتی مسئله‌ای حساس است و اگر به درستی انجام نشود باعث آسیب‌هایی در محیط کار می‌شوند.‌ به همین علت است که توجه به دفع زباله‌های صنعتی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از موارد ضروری و کاربردی برای دفع زباله‌های صنعتی، استفاده از کیسه‌ زباله صنعتی است. در این مقاله به بررسی کیفیت و کارایی کیسه‌های زباله صنعتی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

کیسه‌ زباله صنعتی چیست؟

کیسه‌های مخصوص زباله صنعتی همان کیسه‌هایی هستند که زباله‌ها و دور ریزهای کارخانه‌ها و سایر مراکز صنعتی، به وسیله‌ی آن‌ها جمع آوری و دور ریخته می‌شوند. این کیسه‌ زباله‌ها بر پایه پلی اتیلن سنگین یا همان نایلکس تولید می‌شوند تا استحکام بالایی داشته باشند تا در هنگام حمل زباله‌، دچار پارگی یا نشتی نشوند. این کیسه‌‌ها در انواع سایزهای بزرگ مانند 130×80، 130×100، 130×100 و 150×120 تولید می‌شوند. سایز این کیسه‌ها به سفارش مشتریان نیز قابل تغییر است. در واقع در تولید این کیسه‌‌های صنعتی هیچ گونه محدودیتی از نظر انتخاب سایز کیسه‌ برای مشتریان وجود ندارد.

ویژگی‌های کیسه زباله صنعتی

کیسه زباله صنعتی نوعی کیسه بزرگ و مقاوم است که برای جمع‌آوری و حمل زباله‌های صنعتی و تجاری استفاده می‌شود. این کیسه‌ها معمولاً از مواد مقاوم و با کیفیت بالا ساخته می‌شوند تا بتوانند وزن زیاد و انواع مختلف زباله‌ها را تحمل کنند. ویژگی‌های اصلی کیسه زباله صنعتی عبارتند از:

مقاومت بالا

  • جنس: معمولاً از پلاستیک‌های مقاوم مانند پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن ساخته می‌شود که به دلیل استحکام بالا در برابر پارگی و سوراخ‌شدگی شناخته شده است.
  • ضخامت: کیسه‌ها معمولاً ضخامت بیشتری نسبت به کیسه‌های خانگی دارند تا در برابر وزن و فشار زباله‌های سنگین مقاومت کنند.

ابعاد بزرگ

  • حجم: اندازه و حجم کیسه‌ها بزرگ‌تر از کیسه‌های معمولی است تا بتوانند حجم بالای زباله‌های صنعتی را جمع‌آوری کنند.

استحکام در برابر مواد شیمیایی

  • مقاومت شیمیایی: برخی از کیسه‌های صنعتی به طور خاص برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی و خطرناک طراحی شده‌اند.

سایر ویژگی‌ها

  • دسته‌ها و بندها: برخی کیسه‌ها با دسته‌ها یا بندهایی برای سهولت حمل و جابجایی طراحی شده‌اند.
  • رنگ‌ها و برچسب‌ها: کیسه‌ها ممکن است با رنگ‌های مختلف و برچسب‌های مشخص‌کننده برای دسته‌بندی انواع مختلف زباله‌ها طراحی شوند.

مزایای کیسه‌ زباله صنعتی

کیسه‌های مخصوص زباله صنعتی دارای یک سری مزایا و ویژگی‌های خاص است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کیسه‌ها شامل موارد زیر است:

  • دارای ضخامت بالا نسبت به سایر پلاستیک‎‌های زباله
  • دارای طیفی از رنگ‌بندی‌ به منظور تفکیک زباله‌ها
  • امکان چاپ 12 رنگ با فلکسو و هلیوگراور
  • دارای قابلیت چاپ در سایز‌های مختلف کوچک و خیلی بزرگ
  • امکان سفارش‌ دهی در هر تعداد بر حسب وزن آن‌ها
  • قابلیت تولید با مواد درجه 1، 2 و 3
  • امکان تولید انواع پلاستیک زباله با ضخامت‌های مختلف

انواع کیسه‌ زباله صنعتی از نظر مواد اولیه

کیسه‌‌ زباله سایز بزرگ با توجه به جنس موادی که در ترکیب ساختار آن‌ها به کار می‌رود به سه نوع درجه 1، 2 و 3 تقسيم‌بندی می‌شود. کیسه‌ زباله‌های تولید شده از مواد درجه 1، برای مصارف خانگی و بهداشتی مناسب است. این نوع از کیسه‌ زباله‌ها، شفاف و بدون بو بوده و به صورت فله‌ای و کیسه‌‌های ویژه زباله صنعتی رولی قابل تولید است. این نوع کیسه‌ زباله‌ها نسبت به دو نوع دیگر کیفیت و مرغوبیت بالاتری دارند در نتیحه قیمت آن‌ها نیز به مراتب بالاتر است.

کیسه‌ زباله‌های درجه 2، نسبت به درجه 1 بوی مواد شیمیایی بیشتری می‌دهند. اما این بو آنقدر هم شدید نیست که نتوان از آن‌ها در مصارف خانگی استفاده کرد. کیسه‌ زباله رولی درجه 3، به هیچ وجه برای مصارف بهداشتی در منازل مناسب نیست.

انواع کیسه‌ زباله صنعتی از نظر شکل ظاهری و بسته‌بندی

انواع کیسه‌ زباله از نظر شکل ظاهری بسته‌بندی، با یکدیگر تفاوت دارند. این کیسه‌‌ها به دو صورت رولی و فله‌ای در بازار موجود هستند.کیسه‌‌های ویژه زباله صنعتی رولی با دوخت بسیار عالی و با کیفیت، از استحکام و خاصیت کشسانی بی‌نظیری برخوردار است‌.‌ کیسه‌ زباله سایز بزرگ، با دارا بودن پرفراژ بسیار عالی و دوخت نقطه به نقطه، قابلیت انفصال راحت کیسه‌ زباله از رول را دارد. کیسه‌ زباله‌های صنعتی در برابر انواع فشارهای فیزیکی مقاوم هستند. از این رو از آن‌ها علاوه بر حمل آشغال، جهت بسته‌بندی و جابجایی کالاهای سنگین نیز استفاده می‌شود.

انواع کیسه‌ زباله صنعتی رنگی

کیسه‌ زباله سایز بزرگ در انواع رنگ‌های شفاف و تیره به بازار عرضه می‌شود که هر کدام از کیسه‌ زباله‌های رنگی به منظور خاصی طراحی و تولید شده‌اند. انواع رنگ‌های مورد استفاده در کیسه‌ زباله‌ها شامل رنگ‌های سفید، قرمز، زرد، سبز، آبی، طوسی و … است. کاربرد هر کدام از انواع رنگ‌ها در کیسه‌های زباله به معنای کارایی خاص آن‌ها است. به طور کلی کیسه‌ زباله‌های شفاف به منظور حمل زباله‌های سبک و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های این کیسه‌ها، این است که آشغال‌های درون آن‌ها مشخص است و کار تفکیک زباله راحت‌تر انجام می‌شود.

نوعی از کیسه‌ زباله صنعتی رولی که رنگ آن‌ها مشکی است برای حمل زباله‌های سنگین به کار می‌رود. از ویژگی‌های بارز کیسه‌ زباله مشکی، مشخص نبودن محتویات درون کیسه‌ است.

کیسه‌ زباله صنعتی سفید معمولاً در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نایلون‌ها برای جمع‌آوری زباله‌های مربوط به سرویس‌های بهداشتی و دور ریزهای سرنگ و سوزن‌های بیمارستانی استفاده می‌شود. یک نکته مهم در مورد زباله‌های بیمارستانی این است که بر روی کیسه‌ زباله‌ها حتما باید برچسب مخصوص زباله‌های بیمارستانی چاپ شود.

کاربرد کیسه‌ زباله‌‌های رنگی

از پلاستیک زباله سایز بزرگ با رنگ‌های مختلف نه تنها می‌توان برای دفع زباله‌ها استفاده کرد. بلکه بیشتر بنکداران و مغازه‌داران عمده فروش، از این کیسه‌ها برای بسته‌بندی محصولات خود نیز استفاده می‌کنند. به این صورت که محصولاتی را که مشتری سفارش می‌دهد جمع‌آوری کرده و در کیسه‌‌های سایز بزرگ قرار داده و آن را با چسب پنج سانتی محکم می‌کنند. پلاستیک زباله‌های رنگی نسبت به پلاستیک‌های مشکی از مواد با کیفیت‌تری ساخته می‌شوند. زیرا همان‌طور که گفته شد این کیسه‌ها مصارف بهداشتی دیگری نیز دارند. از جمله کاربرد نایلون زباله‌های رنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیسه‌ قرمز

کیسه‌های مخصوص زباله صنعتی قرمز بیشتر در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این گونه مراکز از کیسه زباله بیمارستانی پلاستیک (پلاستیک زباله‌ قرمز) به منظور جمع‌آوری پسماندهای پاتوژنیکی، مواد بیولوژیکی و سایر مواد عفونی استفاده می‌شود.

کیسه‌ آبی

پلاستیک زباله‌های به رنگ آبی، در مورد زباله‌های تفکیک‌پذیر کاربرد دارند. بنابراین انواع زباله‌های تفکیک‌پذیر از جنس پلاستیک، شیشه، فلز و … در نایلون زباله‌های آبی قرار داده می‌شوند. انواع وسایل پلاستیکی مانند سرنگ،‌ جای سرم‌ها، شلنگ‌های ویژه سرم، شیشه آمپول و … در زمره زباله‌های تفکیک‌پذیر قرار می‌گیرند.

کیسه‌ سبز

رنگ سبز نشان‌دهنده سازگاری است. بنابراین از پلاستیک زباله سایز بزرگ به رنگ سبز در جمع‌آوری زباله‌های سازگار با محیط زیست استفاده می‌شود. در واقع زباله‌های تجزیه پذیر و زیست تخریب‌‌ناپذیر، باید درون کیسه‌ سبز ریخته شوند. این نوع زباله‌ها شامل پسماندهای گیاهی، مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات، خاک‌های فاقد مواد شیمیایی و سایر اقلام خوراکی است. پلاستیک‌های سبز و آبی عمدتا به عنوان کیسه زباله‌ی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کیسه‌ زرد

رنگ زرد نشان‌دهنده نوعی علامت یا هشدار است. بنابراین زباله‌هایی که درون کیسه‌های مخصوص زباله صنعتی زرد ریخته می‌شوند باید با احتیاط و مراقبت کامل حمل و جابجا شوند. محتویات درون کیسه زباله اتوکلاو (نایلون زباله سایز بزرگ زرد) معمولاً شامل مواد شیمیایی، عفونی و سمی هستند.

جمع‌بندی

کیسه‌ زباله صنعتی یکی از ابزار ضروری جهت جمع‌آوری زباله‌ها در کارگاه‌ها و کارخانجات محسوب می‌شود. استفاده از کیسه‌های زباله صنعتی به سازماندهی بهتر و مدیریت مؤثرتر زباله‌ها در محیط‌های صنعتی کمک می‌کند و از به‌هم‌ریختگی و آسیب به تجهیزات جلوگیری می‌کند. کیسه‌‌های زباله صنعتی به شکل رولی و فله‌ای قابل بسته‌بندی هستند. کیسه‌ زباله سایز بزرگ در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. انواع کیسه زباله صنعتی در رنگ‌های شفاف مانند سفید و طوسی، نیمه شفاف مانند زرد، سبز و آبی و تیره مانند قرمز و مشکی تولید می‌شوند. همچنین می‌توان آن‌ها را با مواد اولیه درجه یک و یا درجه سه در هر ابعادی تولید نمود. اگر قصد خرید انواع کیسه زباله صنعتی را دارید با کارشناسان ما در احسان پلاستیک در تماس باشید.

برچسب ها :

نظرات کاربران