مقایسه گلخانه پلاستیکی و شیشه ای

گلخانه با پوشش پلاستیکی بهتر است یا شیشه‌ای؟

دسته بندی : بلاگ
1403-04-30

پوشش گلخانه به لایه یا سطحی گفته می‌شود که روی ساختمان اصلی گلخانه قرار گرفته و مانند یک دیواره محافظ عمل می‌کند. پوشش‌های گلخانه انواع مختلفی داشته و هدف اصلی اکثر آن‌ها حفاظت از محصولات در برابر گرما، سرما، اشعه‌های UV و دیگر عوامل محیطی است که امکان دارد به گیاهان و محصولات آسیب وارد کنند. دو مورد از محبوب‌ترین انواع پوشش گلخانه در بین صاحبان این کسب و کار، پوشش‌های پلاستیکی و شیشه‌ای هستند. اما سوال بیشتر آن‌ها این است که گلخانه با پوشش پلاستیکی بهتر است یا شیشه ای؟ در راستای اهمیت اطلاع از پاسخ این سوال، در ادامه این بخش به مقایسه پوشش گلخانه پلاستیکی و شیشه‌ای پرداخته شده است.

پوشش گلخانه شیشه ای

پوشش گلخانه شیشه‌ای یکی از انواع رایج پوشش‌های گلخانه‌ای است که در اطراف گیاهان قرار گرفته تا در برابر عوامل خارجی از آن‌ها محافظت کند. این نوع از پوشش در رنگ‌های مختلفی قابل تهیه هستند و نوع رنگی آن‌ها بیشتر برای گیاهان سردسیری که به نور کمتری نیاز دارند استفاده می‌شوند. این پوشش‌ها می‌توانند تا حدود بسیار زیادی جلوی وارد شدن گرما و سرما را گرفت و محیط آب و هوایی مناسبی را برای رشد و پرورش گیاهان به وجود آورند. استفاده از پوش گلخانه شیشه‌ای برای گیاهانی که به نور بسیار زیادی نیاز داشته و در صورت عدم دریافت نور خورشید پژمرده می‌شوند مناسب است.

پلاستیک گلخانه

یکی دیگر از انواع پوشش گلخانه که طرفدار بسیاری داشته و در بسیاری از گلخانه‌ها از آن استفاده می‌شود، پوشش گلخانه پلاستیکی یا نایلون گلخانه است. این پوشش‌ها رنگ کدرتر و تیره‌تری نسبت به پوشش‌های شیشه‌ای داشته و میزان نور کمتری را از خود عبور می‌دهند. به همین دلیل هم برای گیاهانی که به نور کمتری نیاز دارند یا گیاهان سردسیری بسیار مناسب هستند. مواد اولیه سازنده پوشش پلاستیک گلخانه عمدتا شامل LDPE یا پلی اتیلن سبک، HDPE یا پلی اتیلن سنگین، PVC یا پلی وینیل کلراید، پلی استر و PVF یا پلی فلوئوریدوینیل می‌شوند. با توجه به کاربرد این محصولات و گلخانه‌ای که باید از آن محافظت کنند، ممکن است که در ساخت نایلون گلخانه از مواد روان‌کننده، آنتی استاتیک، آنتی اکسیدا، آنتی فاگ و بسیاری مستربچ‌های دیگر هم استفاده شود.

پوشش گلخانه پلاستیکی یا شیشه ای؟

سوال اصلی بیشتر صاحبان گلخانه و افرادی که می‌خواهند وارد این کار شوند این است که پوشش گلخانه پلاستیکی بهتر است یا شیشه ای؟ یکی از مزایای پوشش گلخانه شیشه‌ای، عبور میزان زیادی از نور خورشید است. این موضوع می‌تواند به رشد و پرورش گیاهانی که به نور خورشید نیاز فراوان دارند کمک کند. با این وجود باید در نظر داشت که بسیاری از گیاهان به این نور مستقیم و شدید حساسیت نشان داده و از بین می‌روند. با وجود این که امکان استفاده از پوشش گلخانه‌ای رنگی برای کاهش عبور نور وجود داشته، اما هزینه خرید و نصب آن‌ها بسیار زیاد می‌شود.

افرادی که از پوشش گلخانه پلاستیکی استفاده می‌کنند، مشکل تابش شدید و مستقیم خورشید را نداشته و می‌توانند با انتخاب پوشش پلاستیکی مناسب برای گلخانه خود، محیط آب و هوایی گلخانه را تنظیم کنند. از جمله مزایای پوشش گلخانه پلاستیکی می‌توان به مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر بودن، عبور کم نور خورشید، سبکی و راحتی نصب، حفاظت در برابر عوامل محیطی مانند باران، برف و تگرگ و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که پوشش‌های پلاستیکی، ۴۰ درصد بیشتر از پوشش‌های شیشه‌ای عایق هستند و این موضوع به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. در ضمن ناگفته نماند که پوشش‌های شیشه‌ای شکننده هستند و در صورت بارش تگرگ یا ریخت سنگ ریزه می‌شکنند. بنابراین اگر به دنبال یک گزینه مقرون به صرفه، اقتصادی و مقاوم برای استفاده در گلخانه خود هستید، پوشش‌های پلاستیکی پیشنهاد می‌شوند.

سخن پایانی

پوشش‌های گلخانه‌ای برای حفاظت گیاهان و محصولات گلخانه‌ای در برابر عوامل خارجی مانند باران، برف، گرما، سرما، اشعه‌های UV و بسیاری موارد دیگر ضروری هستند. پوشش گلخانه در انواع مختلفی قابل تهیه است که پوشش‌های پلاستیکی و شیشه‌ای برخی از محبوب‌ترین انواع آن‌ها هستند. پوشش‌های شیشه‌ای برای گیاهانی که به نور زیادی نیاز داشته باشند مناسب هستند. اما برای افرادی که برای گلخانه خود به دنبال پوشش‌های مقاوم در برابر ضربه، اشعه‌های UV و سایر عوامل محیطی سخت هستند، نایلون گلخانه یا همان پوشش گلخانه پلاستیکی پیشنهاد می‌شود. برای خرید بهترین نوع پلاستیک گلخانه و اطلاع از قیمت روز آن، با احسان پلاستیک در تماس باشید.

برچسب ها :

نظرات کاربران