افزودنی نایلون

معرفی انواع افزودنی‌های نایلون

دسته بندی : بلاگ
1402-09-10

انواع نایلون‌های پلاستیکی در صنایع مختلفی همچون بسته‌بندی، حمل‌ونقل، محافظت از محصول و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع ویژگی‌ها و قابلیت‌های ویژه این نایلون‌ها باعث کاربرد گسترده آن‌ها در صنایع مختلف شده است. با این حال در کنار همه این ویژگی‌ها با ضعف‌هایی هم همراه هستند که گاهی اوقات ممکن است استفاده از آن‌ها را دچار چالش کند. بنابراین می‌توان با استفاده از برخی افزودنی‌ها و ترکیب آن‌ها با نایلون‌ها، به بهبود خواص و افزایش کیفیت نایلون‌های پلاستیکی کمک کرد. انواع افزودنی‌های پلیمری با خواص متفاوتی وجود دارند که با توجه به نوع نایلون و خواص مورد نظر خود می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و معرفی افزودنی های نایلون پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

افزودنی چیست؟

افزودنی‌ها مواد ریز پلیمری هستند که در صورت افزودن به پلاستیک‌ها، موجب بهبود خواص آن‌ها شده و نقش مؤثری در بهتر شدن عملکرد انواع مختلف نایلون دارند. با معرفی افرودنی‌های نایلون متوجه خواهید شد که این مواد باعث ایجاد ویژگی‌های مثبتی در نایلون شده و از طرفی در بهبود کیفیت آن‌ها کمک کننده خواهند بود.

به طوری که بدون استفاده از این افزودنی‌ها، نایلون‌های تولید شده خیلی خشک، زبر، شکننده و بد بو خواهند بود که با کمک افزودنی‌ها تا حدودی این خواص بهبود پیدا می‌کنند.

همچنین جهت استفاده از نایلون‌های پلاستیکی در صنایعی همچون ساختمان سازی، بسته‌بندی مواد غذایی، گلخانه و کشاورزی نیاز است که نایلون‌ها از خواصی همچون ضد الکتریسیته، ضد بخار، ضد شبنم، ضد قارچ و بسیاری از موارد دیگر برخوردار باشند. در نتیجه با استفاده از افزودنی‌ها می‌توان به ارتقا کیفیت این نایلون‌ها کمک بزرگی کرد.

انواع افزودنی های نایلون

افزودنی‌های زیادی در بازار وجود دارند که با توجه به نوع آن‌ها باعث ایجاد یک سری خواص یا بهبود کیفیت در محصولات پلاستیکی می‌شوند. در زیر به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

افزودنی آنتی یووی

این نوع افزودنی باعث افزایش پایداری پلاستیک در برابر نور فرابنفش خورشید شده و علاوه بر حفظ رنگ نایلون باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. افزودنی یووی همچنین مانع از تخریب خواص نایلون در برابر اشعه مضر یووی خواهد شد. از این نوع افزودنی در تولید محصولاتی همچون نایلون یووی، پلاستیک گلخانه، مالچ کشاورزی، نایلون‌های تبلیغاتی و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

افزودنی مادون قرمز

افزودنی مادون قرمز یا (IR) یکی دیگر از انواع افزودنی‌هاست که به جذب اشعه مادون قرمز کمک می‌کند. این افزودنی همچنین در محصولاتی مانند نایلون‌های گلخانه به کنترل دما در ۲۴ ساعت شبانه روز به خصوص در روزهای سرد و تأمین دمای مورد نیاز در این فضا کمک بزرگی می‌کند. در نتیجه مانع از یخ زدن محصولات گلخانه‌ای در فصل سرما می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای این نوع افزودنی می‌توان به استفاده در تولید نایلون‌های گلخانه و نایلون‌های کشاورزی اشاره کرد.

افزودنی ضد شبنم

افزودنی ضد شبنم یکی از مهم‌ترین افزودنی‌هایی است که در تولید پلاستیک‌های گلخانه و همچنین نایلون‌های بسته‌بندی نقشی کاربردی ایفا می‌کند و در حفظ سلامت محصولات بسیار مؤثر است. ایجاد مه یا شبنم بر اثر تغییرات دما روی محصولات مختلف در گلخانه‌ها یا بسته‌بندی محصولات بسیار شایع است.

در واقع وجود قطرات آب ناشی از تغییرات دما روی نایلون گلخانه موجب کاهش انتقال نور به محصولات کشاورزی شده در نتیجه رشد گیاهان با اختلال روبه‌رو می‌شود‌. از طرفی وجود این قطرات آب روی برگ گیاهان نیز منجر به سوختگی آن‌ها خواهد شد. در صنایع بسته‌بندی و مواد غذایی نیز شبنم‌ها منجر به کاهش وضوح مواد غذایی موجود در نایلون و آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شوند. بنابراین با استفاده از افزودنی ضد شبنم در تولید این محصولات پلاستیکی، تا حدود زیادی می‌توان مانع از بروز این مسائل شد.

افزودنی آنتی ویروس

وجود ویروس‌ها روی محصولات کشاورزی یا مواد غذایی مختلف منجر به ایجاد عفونت یا بیماری‌های بسیاری می‌شود. از این رو با افزودن افزودنی آنتی ویروس در تولید نایلون‌های گلخانه و و پلاستیک‌های بسته‌بندی مواد غذایی، می‌توان جلوی این امر را گرفت و به حفظ و نگهداری محصولات سالم کمک کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های افزودنی آنتی ویروس می‌توان به بهبود شرایط کشت و نگهداری و همچنین عدم رشد و باکتری در فضای مربوطه اشاره کرد.

افزودنی ضد بخار

افزودنی ضد بخار نیز کاربردی مشابه با افزودنی ضد مه دارد. در واقع کاربرد این افزودنی در جلوگیری از ایجاد مه بر روی لایه داخلی پلاستیک است. در نتیجه مانع از اثرات سوء بخار آب روی محصولات کشاورزی می‌شود. چرا که وجود بخار آب، مانع از عبور نور و گرما شده و علاوه بر کاهش رشد گیاهان، آسیب‌های جبران ناپذیر دیگری به محصولات کشاورزی وارد می‌کند. کاربرد این افزودنی تنها به پلاستیک گلخانه و کشاورزی محدود نمی شود و در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی هم کاربرد دارد.

افزودنی (EVA)

یکی دیگر از انواع افزودنی های نایلون که در صنعت پلاستیک بسیار رایج است، نایلون EVA است. افزودن این ماده به محصولات پلاستیکی باعث بهبود خواصی همچون انعطاف‌پذیری، ضربه‌پذیری، مقاومت در برابر ضربه و فشار و بسیاری از موارد دیگر می‌شود. یکی از ویژگی‌های بارز این افزودنی این است که بو ندارد و در برابر اشعه فرابنفش خورشید مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. از افزودنی EVA می‌توان در تولید انواع مختلف پلاستیک‌ها استفاده کرد.

افزودنی ضد الکتریسیته ساکن

افزودنی ضد الکتریسیته ساکن یکی از انواع افزودنی‌های کاربردی در تولید نایلون‌های کشاورزی، نایلون ساختمانی، نایلون‌های معمولی و بسیاری از موارد دیگر است. افزودن این ماده به محصولات پلاستیکی مانع از ایجاد الکتریسیته ساکن و به دنبال آن جذب گرد و غبار در این پلاستیک‌ها می‌شود. چرا که ایجاد بار الکتریسیته ساکن روی نایلون‌ها منجر به بروز مشکلاتی در حمل‌ونقل، شوک الکتریکی کارگران و در نهایت زمینه تخلیه بار و ایجاد شوک الکتریکی می‌شود‌.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید، استفاده از انواع افزودنی های پلاستیک در تولید نایلون‌ها و محصولات پلاستیکی، نقش مؤثری در بهبود کیفیت و کاربرد آن‌ها دارد. در واقع افزودنی‌ها با توجه به ویژگی‌ها و خواصی که دارند در صورت افزودن به مواد پلاستیکی باعث ایجاد خواصی همچون شکل‌پذیری، مقاومت در برابر اشعه‌های مضر خورشید یا مقاومت در برابر ضربه و فشار در آن‌ها می‌شوند. برای خرید انواع نایلون با خاصیت مورد نیازتان با کارشناسان احسان پلاستیک در تمس باشید.

برچسب ها :

نظرات کاربران