جرقه گیری چیست؟

جرقه گیری نایلون به چه دلیل انجام می‌شود؟

دسته بندی : بلاگ
1402-11-28

جالب است بدانید که سطح نایلون‌هایی که تازه تولید می‌شوند دارای الکتریسیته ساکن است. داشتن این الکتریسیته باعث مایع گریز شدن نایلون می‌شود یعنی اگر آب روی سطح پلاستیک ریخته شود پخش نمی‌شود و به صورت قطره ای مشاهده می‌شود. برای رفع این مشکل باید جرقه گیری نایلون انجام شود. در این مقاله به بررسی اینکه جرقه گیری نایلون چیست و چگونه انجام می‌شود خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

جرقه گیری نایلون چیست؟

فرایند جرقه گیری  با دستگاه خاصی انجام می‌شود که دستگاه جرقه گیری نام دارد. این دستگاه به نایلون شک الکترونیکی می‌دهد که باعث می‌شود الکتریسیته ساکن روی سطح آن نابود شده و به صورت شیار دار مشاهده شود که زمینه ایجاد چاپ با کیفیت را فراهم می‌کند. این کار باعث می‌شود چاپ روی نایلون و نایلکس یا هر نوع پلاستیک دیگری با کیفیت بالاتر و دقیق تری انجام شود .

کاربرد جرقه گیری

ماهیت فیلم‌های پلاستیکی بطور کلی به گونه‌ایی است که قابلیت چاپ‌پذیری پایینی دارند. چاپ روی نایلونی که جرقه گیری نشده باشد امکان‌پذیر است ولی چاپ بی کیفیت بوده و طول عمر پایینی دارد. استفاده از دستگاه جرقه گیر در خط تولید نایلون به دلایل مختلفی ضروری است. یکی از دلایل استفاده از جرقه گیر جلوگیری از پاک شدن رنگ چاپ شده روی نایون و ریزش رنگ و بلند شدن آن است. از دیگر دلایل استفاده از این دستگاه ایجاد ایمنی در محیط کار، کاهش خطر آتش‌سوزی و کاهش خطرات مربوط به انفجار است. با انجام جرقه گیری تراکم نقاط اتصال روی سطح نایلون‌ها زیاد شده و مولکول‌های مرکب (جوهر) به راحتی روی سطح نایلون و نایلکس نقش می‌بندند. در واقع کاربرد اصلی دستگاه‌های جرقه گیر در خط تولید نایلون، خصوصا در بخش چاپ روی نایلون‌ها، به منظور جلوگیری از پاک شدن رنگ چاپ شده بر روی نایلون است. این دستگاه با عملکردی که دارد سبب می‌شود که جوهر چاپ به طور کامل به نایلون بچسبد و مانع از بلند شدن یا ریزش رنگ می‌شود.

روش کار دستگاه جرقه گیر

این دستگاه الکترون‌ها را با شتاب، فشار و فرکانس بالا روی سطح پلاستیک پرتاب می‌کند اینکار می‌شود زنجیره پلیمری شکسته و فضای بین زنجیره مولکول‌ها افزایش پیدا کرده و نقاط اتصال سطح پلاستیک افزایش پیدا کند. به صورت ساده تر نیز می توان گفت دستگاه جرقه گیری در مقایس نانومتریک سطح پلاستیک را زبر تر می‌کند تا مرکب به راحتی به فیلم پلاستیکی بچسبد .

فرآیند جرقه گیری نایلون

  1. در این مرحله باید نوع ماده ضد استاتیک شناسایی و انتخاب شود. ماده انتخابی باید توانایی جذب جرقه و تخلیه آن را داشته باشد تا به صورت یکدست در نایلون پخش شود و ساختاری یکنواخت را ایجاد نماید.
  2. در این مرحله مواد با یکدیگر  ترکیب می‌شود. ماده ضد استاتیک باید با مواد اولیه تولید نایلون با یکدیگر ترکیب شوند. مخلوط این دو ماده در مرحله ذوب نایلون انجام می‌شود.
  3. در این مرحله نایلون تولید می‌شود. مواد اولیه نایلون که با مواد ضد استاتیک ترکیب شده‌اند با یکدیگر ذوب می‌شوند و مانند اکستروژن (فرآیند تغییر شکل پلاستیک) یا ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با انجام روش جرقه گیری نایلون، محصول خاصیت ضد استاتیک پیدا می‌کند و به گونه‌ایی خاصیت جذب و تخیله جرقه را دارد. همین موضع باعث جلوگیری از آتش‌سوزی و کاهش خطرات دیگر می‌شوند.

انواع دستگاه جرقه گیر

اگر بخواهیم از تاریخچه‌ی اختراع دستگاه جرقه گیری نایلون شروع کنیم باید بگوییم اولین دستگاه تولید شده در بین تولیدکنندگان با عنوان دستگاه کرونا شناخته می‌شده است، در دهه ۱۹۵۰ میلادی توسط مهندس دانمارکی به نام ورنر ایزبی (Verner Eisby) طراحی و ساخته شد. وی برای حل مشکل چاپ بر روی نایلون های یکی از مشتریان کارخانجات تولیدی به تحقیق و پژوهش پرداخت. او پس از انجام آزمایشاتی دریافت که مشکل چاپ پذیری نایلون‌ها توسط شعله گاز و یا جرقه برطرف می‌شود اما این روش‌ها با مشکلاتی همراه بودند که منجر به ادامه بررسی‌ها برای یافتن روشی بهتر شدند. پس از مطالعات فراوان و انجام پژوهش‌های مداوم ورنر ایزبی موفق به اختراع دستگاه جرقه گیری شد.

در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاه‌های جرقه گیر  تولید شده است انواع دستگاه جرقه گیر عبارتند از:

دستگاه جرقه گیر متصل

 در دستگاه‌هایی که جرقه گیر به دستگاه تولید نایلون متصل است، هم زمان با تولید فیلم پلاستیکی عملیات جرقه گیری هم انجام می‌شود. این دستگاه عملیات جرقه‌ گیری نایلون را بسیار راحت‌ تر می‌کند، چرا که پس از تولید حباب نایلون و قبل از تجمع طاقه عملیات جرقه ‌گیری به صورت خودکار انجام می‌شود و دیگر نیاز نیست نایلون‌‌ها را به شکل جداگانه وارد مرحله دیگری کرد. از جمله دستگاه‌هایی که مجهز به جرقه زن خودکار هستند می‌توان به دستگاه تولید سفره یکبار مصرف و دستگاه تولید نایلون شیرینگ اشاره کرد، چرا که این محصولات در بیشتر موارد به صورت چاپ دار سفارش داده می‌شوند و نیاز به جرقه گیری جهت افزایش کیفیت چاپ دارند.

 دستگاه جرقه زن جداگانه

نوعی دستگاه هستند که فرایند جرقی گیری را جدای از فرایند تولید نایلون انجام می‌دهد. به عنوان مثال، دستگاه تولید نایلون حباب دار و دستگاه تولید کیسه زباله اغلب فاقد جرقه گیر متصل هستند و در صورتی که محصول تولید شده نیاز به چاپ داشته باشد، فرآیند جرقه گیری آن‌ها به صورت مجزا انجام می‌شود.

دستگاه جرقه گیر بر روی چه محصولاتی کاربرد دارد؟

این دستگاه برای تمام رول‌های پلی اتیلنی و پلی پروپیلن یعنی انواع فیلم‌های پلاستیکی قابل استفاده است. این دستگاه، پیش از چاپ، برای افزایش کیفیت چاپ استفاده می‌شود. اثر جرقه گیری روی سطح پلاستیک با گذر زمان کمر رنگ می‌شود از همین رو حتما مطمئن شوید که پیش از چاپ عملیات جرقه گیری انجام شده باشد حتی اگر قبلا روی سطح پلاستیک جرقه گیری انجام شده باشد.

چاپ روی نایلون بدون جرقه گیری

امکان چاپ روی نایلون‌ها بدون جرقه گیری وجود دارد ولی در صورتی که سطح پلاستیک جرقه گیری نشده باشد رنگ با فاصله و به صورت پخش شده روی نایلون چاپ می‌شود از همین رو کیفیت چاپ بسیار پایین دیده می‌شود. به همین دلیل بهتر است جرقه گیری انجام شود تا چاپ روی نایلون‌ها با کیفیت بیشتری انجام شود.

مشکلات جرقه گیری نکردن نایلون

اگر قبل از این که رول‌های نایلون را جرقه گیری شود، اقدام به چاپ نمایید چاپ کیفیت و طول عمر بسیار پایینی دارد و طرح روی سطح نایلون به سادگی  از بین رفته و محو می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که اگر قصد چاپ بر روی نایلون را ندارید ضرورتی جهت انجام جرقه ‌گیری وجود ندارد.

جمع بندی

فیلم‌های پلاستیکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع است. چاپ بر روی فیلم‌ها برای استفاده در صنایع مختلف امری مهم است. برای آنکه روی نایلون‌ها و نایلکس‌ها چاپ با کیفیتی داشته باشیم نیاز به انجام جرقه گیری است. اینکار باعث تغییراتی در سطح نایلون شده که باعث چاپ پذیری بهتر این محصولات می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که  حتما قبل از چاپ روی نایلون‌ها و نایلکس‌ها فرایند جرقه گیری انجام شود زیرا اگر قبلا جرقه گیری انجام شده باشد امکان افت کیفیت چاپ وجود دارد.

برچسب ها :

نظرات کاربران