فیلم پلی اتیلن

فیلم پلی اتیلن چیست؟

دسته بندی : بلاگ
1402-07-15

به طور کلی فیلم‌ها رول‌های پلاستیکی با دوام و مقاومی هستند که در دمای بالا ساخته می‌شوند. این فیلم‌ها با توجه به جنس و نوع مواد اولیه، در ضخامت‌های متنوعی قابل تولید هستند. در واقع فیلم‌های پلیمری را بر اساس نام مواد اولیه پلیمری به کار رفته در آن نامگذاری می‌کنند.

به عنوان مثال فیلم پلی اتیلن یکی از انواع فیلم‌های پلیمری است که از پلی اتیلن ساخته شده است. فیلم پلی اتیلن که به آن نایلون هم گفته می‌شود یکی از پرکاربردترین فیلم‌های پلیمری است که در این مطلب قصد داریم به معرفی و توضیح ویژگی‌های آن بپردازیم.

ویژگی‌های فیلم پلی اتیلن

فیلم‌های پلی اتیلن یکی از پرمصرف‌ترین محصولات پلیمری هستند که به دو صورت شفاف و مات به بازار عرضه می‌شوند. این فیلم‌ها که از ترکیب پلی اتیلن سبک و سنگین همراه با افزودنی‌هایی همچون مادون قرمز، افزودنی ضد مه و افزودنی اشعه ماوراءبنفش تولید می‌شوند، جهت کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شاید برای شما هم جالب باشد ویژگی فیلم پلی اتیلن چیست؟ که باعث گستردگی کاربرد آن در صنایع مختلف شده است؟ فیلم‌های پلی اتیلن، نایلون‌هایی با ظاهر زیبا هستند که در عین حال از مقاومت بالایی برخوردارند. این فیلم‌ها حجم کمی دارند و به هیچ وجه رطوبت را جذب نمی‌کنند. از دیگر ویژگی‌های فیلم‌های پلی اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قابلیت چاپ در طرح‌ها و مدل‌های مختلف
  • قابلیت تولید در ضخامت‌های متنوع
  • امکان تولید رول به صورت یک لایه یا چند لایه
  • برخورداری از قابلیت دوخت و همچنین رنگ پذیری
  • دارای انعطاف کافی و استحکام بالا در برابر سوراخ شدگی یا پارگی
  • امکان تولید از عرض ۱۰ سانتی‌متر تا ۱۰ متر بر اساس نیاز مشتری

در کنار همه ویژگی‌های فوق، قیمت مناسب این فیلم‌ها باعث افزایش طرفداران آن در صنایع مختلف شده است.

مزایای استفاده از فیلم پلی اتیلن

در کنار معرفی فیلم پلی اتیلن، شاید دوست داشته باشید بدانید مزایای فیلم پلی اتیلن چیست؟ می‌توان گفت این فیلم فراتر از یک بسته‌بندی معمولی خواهد بود و با توجه به مزایای بیشمار آن در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حفاظت کامل محصول

می‌توان گفت مهم‌ترین مزیت استفاده از این نوع فیلم، حفاظت کامل از محصولی است که درون آن وجود دارد. چرا که پلی اتیلن ماده‌ای ضد نشت است و جهت آب‌بندی حرارتی محصولات مناسب خواهد بود. بنابراین خیلی راحت می‌توان این فیلم‌ها را دور محصول پیچیده و از بسته‌بندی کامل و ضد آب آن اطمینان حاصل کرد. همین ویژگی باعث افزایش کاربرد این فیلم‌ها در صنایع الکترونیک شده است.

سبک بودن

فیلم‌های پلی اتیلن فوق‌العاده سبک هستند و وزن کمی دارند. همین امر باعث شده است در صنعت بسته‌بندی بسیار مورد توجه قرار بگیرند. چرا که هرچقدر وزن محصول بسته‌بندی شده سبک باشد، انتقال و حمل بسته راحت‌تر خواهد بود. این فیلم‌ها به طور کامل به محصول می‌چسبند و هیچ‌گونه فضای اضافی را اشغال نمی‌کنند.

انعطاف‌پذیری بالا

فیلم‌های پلی اتیلن با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آن‌ها از نرمی و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند. در نتیجه پلاستیک‌های تولید شده از آن‌ها نیز قدرت کششی خوبی دارند و در برابر سوراخ شدن و بریدگی نیز مقاوم خواهند بود.

سازگاری

یکی از مزیت‌های فوق‌العاده فیلم‌های پلی اتیلن سازگاری منحصربه‌فرد آن‌هاست. به طوری که طی فرایند تولید می‌توان افزودنی‌های متفاوتی را به آن افزود و ویژگی‌های خاصی را ایجاد کرد.

مقرون به صرفه بودن

خوشبختانه مواد اولیه تهیه پلی اتیلن به خوبی در دسترس است و فرایند تولید و پردازش آن به راحتی انجام می‌شود. همین عوامل باعث شده است فیلم‌های پلی اتیلن از نظر قیمت، مقرون به صرفه باشند. بنابراین در تولید و بسته‌بندی بسیاری از محصولات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهداشتی بودن

فیلم‌های پلی اتیلن برخلاف فیلم‌های پی وی سی که گازهای سمی تولید می‌کنند، قابل بازیافت هستند. بنابراین استفاده از این نوع فیلم‌ها، مشکلاتی همچون آسیب رسیدن به محیط زیست یا کارکنان در صنایع مختلف را در پی نخواهد داشت.

انواع فیلم پلی اتیلن

انواع مختلف فیلم‌های پلی اتیلن بر اساس نوع مواد اولیه و نحوه تولید، در کاربردهای متنوعی تولید می‌شوند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

فیلم پلی اتیلن با چگالی و تراکم بالا (HDPE)

این گروه از فیلم‌های پلی اتیلن در چگالی بالا و تحمل فشار ۱۰ تا ۸۰ بار در دمای بین ۷۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد قابل تولید هستند. این فیلم‌ها از نظر قیمت، بسیار مقرون به صرفه هستند بنابراین برای بسته‌بندی در صنایع مختلف با هزینه کم، گزینه مناسبی خواهد بود.

این گروه فیلم‌های پلی اتیلن در برابر مواد اسیدی و قلیایی از استحکام بالایی برخوردار است. از طرفی به دلیل داشتن تأییدیه از سازمان غذا و دارو (FDA) جهت بسته‌بندی مواد غذایی مناسب هستند.

البته فیلم‌های پلی اتیلن (HDPE) با توجه به فرم متراکم و ساختار کریستالی که دارند، بیشتر در تولید محصولاتی مستحکم‌تر به کار می‌روند. به عنوان مثال سطل زباله، بطری‌های شیر و مواد شوینده و تخته‌های برش از این ماده تولید می‌شوند. پلاستیک‌های (HDPE) همچنین جهت محافظت از آب‌های زیرزمینی در مقابل مواد شیمیایی سمی ناشی از حفاری نفت یا دفن زباله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فیلم پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE)

فیلم‌های پلی اتیلن (LLDPE) بهبود یافته فیلم‌های (LDPE) هستند و تکثر تولید کنندگان مواد غذایی جهت بسته‌بندی محصولات خود از این نوع فیلم استفاده می‌کنند. این فیلم‌ها شیری رنگ بوده و رنگ شفافی دارند. از طرفی چون در ترکیبات آن از هیچ فلز سنگینی استفاده نشده است، در سلامت مواد غذایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

فیلم‌های پلی اتیلن خطی همچنین به عنوان نایلون عریض در صنعت کشاورزی کاربرد خواهند داشت.

فیلم پلی اتیلن کم چگالی یا سبک (LDPE)

(LDPE) ماده‌ای انعطاف‌پذیر است که از خواص منحصربه‌فردی برخوردار خواهد بود. بنابراین با توجه به خواصی که دارند، در تولید محصولات پلاستیکی همچون کیسه‌های خرید به کار می‌رود‌.

فیلم‌های پلی اتیلن علاوه بر دسته‌بندی مربوط به نوع مواد اولیه، از نظر تعداد لایه نیز دسته‌بندی می‌شوند. بر اساس این تقسیم‌بندی، فیلم‌های پلی اتیلن به صورت یک، سه، پنج، هفت لایه و حتی بیشتر به بازار عرضه می‌شوند. لازم به ذکر است با افزایش تعداد لایه‌ها، کیفیت و استحکام محصول نهایی افزایش پیدا خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب قصد داشتیم به معرفی ویژگی‌ها و مزایایی فیلم‌های پلی اتیلن بپردازیم. چرا که ممکن است هنوز هم بسیاری از افراد فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی، به درستی متوجه نباشند که فیلم پلی اتیلن چیست؟ فیلم‌های پلی اتیلن در واقع رول‌های پلاستیکی با دوامی هستند که بر اساس نوع کاربرد و مواد اولیه در لایه‌های مختلفی تولید می‌شوند. این فیلم‌ها با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند در صنایع مختلفی همچون بسته‌بندی، حمل‌ونقل و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برچسب ها :

نظرات کاربران