eva

معرفی افزودنی EVA و کاربرد آن

دسته بندی : بلاگ
1402-10-27

برای تولید انواع نایلون‌ها، از جمله نایلون‌های کشاورزی و نایلون‌های گلخانه از افزودنی‌های پلیمری جهت افزایش کیفیت و کارایی نایلون استفاده می‌شود. این افزودنی‌ها انواع مختلفی دارند از جمله افزودنی آنتی یووی، افزودنی ضد شبنم، افزودنی ضد بخار، افزودنی مادون قرمز یا IR، افزودنی EVA، افزودنی آنتی ویروس و افزودنی ضد الکتریسیته ساکن که هرکدام از این افزودنی‌ها کاربرد خاصی دارد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی افزونی‌ای که جهت بهبود خواصی چون انعطاف پذیری، ضربه گیری، مقاومت در برابر فشار و … مورد استفاده قرار می‌گیرد بپردازیم. با ما همراه باشید تا با افزودنی EVA آشنا شویم.

EVA (اتیلن وینیل استات) چیست؟

اتیلن وینیل استات یا EVA کوپلیمری است که از ترکیب اتیلن و وینیل استات ساخته می‌شود. این کوپلیمر به دلیل انعطاف‌ پذیری و شفافیت بالا، در صنعت فیلم کاربردهای فراوانی دارد. این پلیمر به دلیل دارا بودن خواص و ویژگی‌ هایی نظیر وزن پایین، بی‌ بو بودن، شکل‌ پذیری در قالب، شفافیت بالا و قیمت پایین‌ تر در مقایسه با سایر مواد پلیمری، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد.

افزودنی EVA در نایلون‌ها

این افزودنی از پرکاربردترین مواد اولیه جهت تولید نایلون‌های مخصوص گلخانه است که به افزایش مقاوت این نایلون‌ها کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید انتخاب نایلون برای ساخت گلخانه به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین عامل شرایط آب و هوایی است. در مناطقی که بادهای شدید می‌وزد باید از نایلون گلخانه‌ای استفاده نمود که ترک نخورد و یا پاره نشود زیرا در این صورت علاوه بر اینکه به محصولات کشاورزی آسیب می‌رسد خسارت مالی ناشی از تعویض نایلون هم گریبان گیر کشاورز می‌شود. راه حل این مشکلات استفاده از افزودنی EVA  در تولید نایلون‌ها است. افزودنی EVA مقاومت و انعطاف پذیری نایلون را افزایش داده و همچنین می‌توان نایلون‌ها را با ضخامت کم ولی با کیفیت نایلون‌های با ضخامت بالا تولید نمود.

نایلون‌های تولید شده با افزودنی EVA در مناطقی که نور خورشید مستقیما می‌تاید و شدید است، نور را یکنواخت‌تر توزیع می‌کند از این رو نور به گیاهان پایین‌تر نیز می‌رسد و همچنین از سوختن گیاهان جلوگیری می‌شود.

خواص فیزیکی EVA چیست؟

  • چگالی 0.926 تا 0.950
  •  استحکام کششی 0.05 تا 0.2
  • ضریب انبساط حرارتی 160 تا 200
  • حداکثر دمای استفاده مداوم 55 تا 65

مزایای استفاده از افزودنی EVA

مزایای این افزودنی شامل موارد زیر است:

  • از یخ‌زدگی گیاهان و محصولات کشاورزی در دمای پایین هوا محافظت می‌کند.
  • دمای داخل گلخانه را با کاهش دما در هوای گرم و افزایش دما در هوای سرد تنظیم می‌کند.
  • باعث کاهش مصرف انرژی برای گرمایش گلخانه شده و که در نتیجه منجر به کیفیت بهتر محصولات می‌شود.
  • باعث افزایش محصولات در حال کشت می‌شود.
  • به رشد سریع‌تر گیاهات و برداشت زودتر نیز کمک می‌کند.

 ویژگی‌های افزودنی EVA در پلاستیک گلخانه

  • نور را به خوبی انتقال می‌دهد.
  • در برابر وسایل نوک تیز و سوراخ شدن مقاومت بالایی دارد.
  • نور را بطور متناسب عبور می‌دهد.
  • نور ماوراء بنفش خورشید را به نور نارنجی قرمز و نور آبی تبدیل می‌کند.
  • دمای گلخانه را افزایش می‌دهد.

خاصیت‌های پلاستیک‌های گلخانه EVA

اثر ضد چکه

اکر توجه کرده باشید قطره‌های آب به دلیل بخار آب بر سطح داخلی نایلون‌ها متراکم می‌شوند. این قطره‌ها پیامدهای منفی در جهت رشد گیاهان دارند. نایلون‌های تولید شده با افزودنی EVA  این مشکلات را به وجود نمی‌آورند.

اثر خنک‌کننده

نایلون‌های تولید شده با EVA  دارای خاصیت خنک کننده هستند. حال این یعنی چه؟ این موضوع بدین معناست که این نایلون‌ها گرمای بیش از حد را در طول روزهای گرم تابستانی کنترل کرده و کاهش می‌دهد . محیط را خنک نگه می‌دارد.

استفده از نایلون EVA  در چه مناطقی پیشنهاد می‌شود؟

در مناطقی که آب و هوای بادخیر و بارانی دارد، مثل مناطق شمالی ایران پیشنهاد می‌شود از این نایلون‌ها استفاده شود. اگر از نایلون مناسب برای گلخانه در این مناطق اتفاده نشود علاوه بر هزینه‌ی خرید نایلون جدید زحمت تعویض نایلون‌ها هم به دوش کشاورز می‌افتد. همچنین باعث به خطر افتادن محصولات کشاورزی نیز می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله دانستیم افزودنی EVA  یکی از افزودنی‌های رایج در صنعت پلاستیک بخصوص تولید فیلم‌های پلاستیکی است. این افزودنی می‌تواند به بهود خواص فیلم‌ها مثل انعطاف پذیری، ضربه گیری، مقاومت در برابر فشار و تغییرات آب و هوایی کمک کند. با استفاده از این افزودنی در تولید نایلون می‌توان نایلون‌ها را با ضخامت کم‌تری تولید کرد که دارای کیفیت و کارایی نایلون‌های ضخیم باشند. بطور کلی استفاده از این نایلون‌ها به کشت بهتر و راحت‌تر محصولات با تنظیم دما کمک می‌کند. اگر قصد خرید انواع نایلون را دارید با کارشناسان احسان پلاستیک در تماس باشید.

برچسب ها :

نظرات کاربران