فیلم پلی اتیلن

آشنایی با انواع فیلم بسته بندی

دسته بندی : بلاگ
1403-01-25

روز به روز با گسترش تکنولوژی و رشد صنایع مختلف، بسته بندی مواد و محصولات تولید شده اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در واقع یکی از چالش‌های مهمی که منجر به حمل آسان محصول و همچنین جلوگیری از آسیب رسیدن به مواد می‌شود، بسته‌بندی درست آن‌هاست که با ورود فیلم بسته بندی به این صنعت، تحول بزرگی در آن پدید آمد.

فیلم بسته بندی، لایه‌ای پلاستیکی و نازک است که جهت بسته‌بندی محصولات با روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلم‌ها با توجه به نوع کاربرد در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. جهت آشنایی بیشتر با این فیلم‌ها و کاربرد آن‌ها در این مطلب همراه ما باشید.

معرفی فیلم بسته بندی

اگر بخواهیم در مورد فیلم بسته بندی سخن بگوییم خوب است بدانید که یک لایه نازک پلاستیکی با انعطاف و پیوستگی منظم است. نقش عمده این فیلم‌ها در بسته‌بندی و نگهداری محصولات به صورت بهداشتی است. به این ترتیب می‌توان محصولات تولید شده را از سه جنبه مختلف شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی محافظت کرد.

البته لازم به ذکر است که این فیلم‌ها ویژگی‌های متنوعی دارند، به این صورت که علاوه بر محافظت از محصول، از قابلیت چاپ هم برخوردار هستند. بنابراین به کمک این فیلم‌ها می‌توان علاوه بر بسته‌بندی محصول، در جهت افزایش اعتبار، معرفی برند، سهولت در انبارداری و بسیاری از موارد دیگر قدم برداشت.

از دیگر ویژگی‌های متمایز فیلم‌ها که باعث افزایش کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف بسته‌بندی شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وزن کم
  • دوام بالا
  • تنوع زیاد
  • قیمت مقرون به صرفه

انواع فیلم بسته بندی و کاربرد آن‌ها

از آنجایی که از فیلم‌های بسته‌بندی با توجه به کاربردی که دارند در مصارف مختلفی استفاده می‌شود، از نظر نوع مواد اولیه، ابعاد، ضخامت، رنگ و بسیاری از موارد دیگر به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

فیلم بسته بندی پلی پروپیلن

یکی از انواع فیلم‌های بسته‌بندی، فیلم پلی پروپیلن است که با توجه به ویژگی‌های متمایز آن، کاربرد گسترده‌ای در صنایع بسته‌بندی دارد. در واقع این نوع فیلم از خواصی همچون مقاومت بالای کششی و دمایی، چگالی پایین، قیمت مناسب و برخی ویژگی‌های دیگر برخوردار است. همین عوامل باعث شده است که یکی از بهترین گزینه‌ها جهت بسته‌بندی مواد غذایی همچون چیپس، ماکارانی، بستنی، بيسکویيت و مواردی از این قبیل باشد‌.

این فیلم‌ها همچنین قدرت چاپ‌پذیری بالایی دارند و همین ویژگی باعث می‌شود بتوان اطلاعات مختلف را روی آن چاپ کرد. به طور کلی انواع فیلم بسته بندی پلی پروپیلن در سه نوع BOPP، OPP  و CPP به بازار عرضه می‌شوند که به صورت شفاف، صدفی و متالایز قابل تولید هستند.

فیلم پلی اتیلن

یکی دیگر از انواع فیلم‌ها، فیلم پلی اتیلن است. این نوع فیلم بسته بندی از خواصی همچون کیفیت بالا در ساخت و قیمت مناسب برخوردار است‌. از طرفی به دلیل برخورداری از قابلیت دوخت پذیری و مجاورت با مواد مختلف غذایی و دارویی، بسیار کاربردی خواهد بود. این فیلم‌ها به صورت رنگی و شفاف و در مدل‌های تک لایه یا چند لایه قابل تولید هستند. در نتیجه در موقعیت‌ها و شرایط‌های مختلف دارای استحکام و مقاومت کافی خواهند بود.

با این توصیفات فیلم‌های پلی اتیلن از جمله فیلم‌هایی هستند که جهت بسته‌بندی موادی همچون غذا، دارو، پوشاک، مواد و تولیدات خانگی، پوشش قطعات خودرو و بسیاری از موارد دیگر بسیار مناسب خواهند بود.

فیلم پلی استر

همانطور که گفته شد، فیلم‌های بسته‌بندی با توجه به خواص و ویژگی‌هایی که دارند در صنایع مختلف جهت بسته‌بندی کالاهای متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال فیلم پلی استر یکی از انواع فیلم‌هاست که به دلیل برخورداری از خاصیت عایق در برابر مواد الکتریسیته، بیشتر توسط تولید کنندگان و فروشندگان لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله ویژگی‌های این نوع فیلم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شفافیت و صافی
  • مقاومت در برابر ساییدگی
  • فاقد هیچ گونه بو و مزه خاصی
  • استحکام و مقاومت کافی
  • برخورداری از خاصیت نفوذ پذیری کم رطوبت
  • عایق الکتریکی
  • مقاومت کششی بالا
  • و بسیاری از موارد دیگر

فیلم شیرینگ و استرچ

این نوع فیلم هم یکی دیگر از انواع فیلم‌هاست که جهت بسته‌بندی محصولات، نگهداری در انبار و همچنین انتقال آن‌ها به محل مصرف بسیار مناسب خواهد بود. در واقع این فیلم با توجه به خاصیتی که دارد به صورت کشسان و چسبنده دور محصول پیچیده می‌شود و مانع از رسیدن هرگونه آسیب به محصول خواهد شد.

فیلم‌های شیرینگ ضخامت خیلی نازکی دارند و همین ویژگی کمک می‌کند که بتوان محصول را به طور کامل پلمپ و بسته‌بندی کرد. می‌توان گفت عملکرد این فیلم‌ها به گونه‌ای است که در اثر حرارت تغییر شکل داده و از این طریق می‌توان جهت بسته‌بندی چندین محصول در کنار هم از آن استفاده کرد.

از فیلم‌های شیرینگ جهت بسته‌بندی آب‌های معدنی، قوطی‌های کنسرو، بسته‌بندی جعبه دارو و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

فیلم پلی وینیل کلراید

این فیلم نسبت به انواع دیگر از سختی بیشتری برخوردار است. در بسیاری از موارد جهت استفاده از آن، با کمک روان کننده‌ها می‌توان نرمی و انعطاف‌پذیری را کمی افزایش داد. البته این نوع فیلم با وجود خاصیت شکنندگی، در برابر مواد شیمیایی بسیار پایدار است در نتیجه جهت بسته‌بندی داروها و لیبل شیرینگ مناسب خواهد بود.

جمع‌بندی

به طور کلی انواع فیلم بسته بندی موجود در بازار به دلیل برخورداری از ویژگی‌های متمایز، در کاربردهای گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین کاربرد این فیلم‌ها، بسته‌بندی محصولات و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها خواهد بود. به این صورت که مانع از ایجاد آسیب‌هایی مانند شکستگی، فرورفتگی، لک شدن و ترک برداشتن در هنگام نگهداری یا جابه‌جایی خواهند شد.

برچسب ها :

نظرات کاربران