انواع بسته بندی پلاستیکی

آشنایی با انواع بسته‌بندی پلاستیکی

دسته بندی : بلاگ
1402-06-15

اگر به کالاهایی که خریداری می‌کنید دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که اکثر آن‌ها به صورت بسته‌بندی شده به بازار عرضه می‌شوند. این نوع بسته‌بندی اکثرا به صورت پلاستیکی است زیرا هزینه‌ی کمتری نسبت به سایر انواع بسته‌بندی دارد. به همین‌ دلیل است که بسته‌بندی پلاستیکی بسیار رایج است و خیلی از شرکت‌ها محصولات خود را به این طریق به بازار عرضه می‌کنند. ما در این مقاله تصمیم داریم شما را با انواع بسته‌بندی پلاستیکی، ویژگی‌ها،‌ مزایا و معایب آن بیشتر آشنا کنيم. بنابراین اگر مایل به کسب اطلاعات در این‌ مورد هستید پیشنهاد می‌شود مقاله پیش رو را تا پایان دنبال نمایید.

منظور از بسته‌بندی پلاستیکی چیست؟

بسته‌بندی پلاستیکی عبارتی است که برای بسته‌بندی انواع محصولات به کار می‌رود. معروف‌ترین انواع بسته‌بندی پلاستیکی شامل نایلون، نایلکس، سلفون، استرچ و شیرینگ است که برخی از آن‌ها از پلی‌اتیلن و برخی دیگر از پلی‌پروپیلن ساخته می‌شوند. به عنوان نمونه نایلون، استرچ و شیرینگ بر پایه پلی اتیلن و سلفون نیز بر پایه پلی‌پروپیلن تولید شده‌اند. بسته‌بندی پلاستیکی در صنایع مختلف دارویی، بهداشتی، آرایشی، خودروسازی، کشاورزی، الکترونیکی، لوازم خانگی و لوازم التحریر کاربرد دارند.

کاربرد بسته بندی پلاستیکی

همان‌طور که در بالا اشاره شد، بسته ‌بندی پلاستیکی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش به برخی از مهم‌ترین انواع بسته‌بندی پلاستیکی اشاره شده است.

نایلون

مشاغل گوناگونی در بسته‌بندی محصولات خود از نایلون استفاده می‌کنند. نایلون‌ها دارای خواص فوق‌العاده‌ای هستند که بسته‌بندی توسط آن‌ها بهداشتی و مقاوم است. استفاده از نایلون‌ها در بسته‌بندی باعث زیباتر شدن و شکیل‌تر شدن محصول تولیدی می‌شوند. نایلون‌ها معمولا به شکل پاکت یا رول قابل استفاده هستند که به صورت شفاف یا نیمه شفاف تولید می‌شوند. نایلون‌ها همچنین در ابعاد، رنگ‌ها و ضخامت‌های مختلف قابلیت تولید دارند که این تنوع، ویژگی آن‌ها را چندین برابر می‌کند. از این‌رو می‌توان گفت این فرآورده پلیمری کاربردهای زیادی در حوزه بسته‌بندی دارد که در انواع مختلف وکیوم، زیپ کیف، کیسه‌ فریزر و کیسه‌های فروشگاهی قابل مصرف است.

نوع دیگری از نایلون‌ها به صورت حباب‌دار تولید می‌شوند که در صنایع بسته‌بندی به منظور محافظت از محصول در برابر فشار و ضربه به کار می‌روند. این نایلون‌ها دارای حباب‌هایی بر روی سطح خود هستند که یک لایه میانی از هوا در داخل حباب‌ها ایجاد می‌شود. این حباب‌ها از گازهای مخصوصی پر شده و خاصیت عایق‌بندی و ضربه‌گیری بالایی به بسته‌بندی می‌بخشد. به همین دلیل است که نایلون‌های حباب‌دار در بسته‌بندی انواع لوازم شکستنی، لوازم برقی خانگی، گوشی‌های تلفن همراه و سایر لوازم جانبی کاربرد دارند.

سلفون

نوع دیگری از پلاستیک برای بسته‌بندی وجود دارد که تحت عنوان سلفون بسته بندی شناخته شده است. همه‌ی شما حتما با سلفون آشنایی دارید و در منزل نیز از آن‌ها برای بسته‌بندی مواد غذایی در سطح خانگی استفاده کرده‌اید. در بسته‌بندی با استفاده از سلفون در سطوح صنعتی از سلفون ترس استفاده می‌شود. این سلفون به صورت opp و cpp موجود است که به صورت لمینت شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این فیلم‌ها قابلیت تولید به صورت شفاف، متالایز و صدفی را دارند که هر کدام در موارد خاصی کاربرد دارند. فیلم‌های شفاف همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است کاملا بی‌رنگ بوده، طوری که محتویات درون بسته از بیرون مشخص است. سلفون متالایز که توسط پودر آلومینیوم پوشانده شده است در بسته‌بندی محصولاتی که به نور و حرارت حساس هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. سلفون‌های صدفی نیز همان‌طور که از اسم آن مشخص است، به رنگ شیری یا صدفی بوده و بیشتر در بسته‌بندی محصولات پروتئینی و گوشتی جهت نگهداری در یخچال و سردخانه استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که تمام سلفون‌های بسته‌بندی دارای قابلیت چاپ‌پذیری هستند و می‌توان جهت انجام تبلیغات نیز از آن‌ها استفاده کرد. در واقع می‌توان بر روی آن‌ها نام محصول یا برند مورد نظر و نیز هر نوع تصویر دیگری را چاپ کرد.

شیرینگ

یکی دیگر از انواع نایلون‌های مخصوص بسته‌بندی، نایلون شیرینگ است. این نایلون‌ها توسط دستگاه شیرینگ پک مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دور محصول پیچیده می‌شوند. شیرینگ به صورت لفاف پلاستیکی حساس به گرما و حرارت است که در گستره دمایی 160 تا 220 درجه در دستگاه منقبض شده و تغییر شکل می‌دهد. دستگاه شیرینگ پک در سه نوع دستی، نیمه اتومات و تمام اتوماتیک در بازار وجود دارد. نایلون شرینگ پک جهت بسته‌بندی انواع نوشابه، دلستر، آب‌ معدنی، کنسروها، آب میوه‌ها و … کاربرد دارد.

شیرینگ‌ها به دو صورت لیبل و پک مورد استفاده قرار می‌گیرند که لیبل همان غشای کوچک و نازکی است که برای تبلیغات به دور محصول پیچیده می‌شود. در حالی که شیرینگ پک برای بسته‌بندی محصول جهت حمل و نقل آسان‌تر و سریع‌تر کاربرد دارد. در واقع با استفاده از شیرینگ پک محصول به صورت بسته یا بکس‌های شش‌تایی بسته‌بندی می‌شود. این نایلون‌ها نیز از قابلیت چاپ‌پذیری برخوردار بوده و به ظاهر محصول، زیبایی می‌بخشد.

استرچ

استرچ نیز در دسته نایلون‌ بسته‌بندی محسوب می‌شود که نوعی پلاستیک شفاف است. استرچ از خاصیت کشسانی، چسبندگی و الاستیکی بالایی برخوردار هستند. از استرچ در بسته‌بندی انواع محصولات صنعتی و تولیدی استفاده می‌شود. استرچ‌ها فرآیند انبارداری و نیز انتقال محصول از انبار را آسان می‌کند. زیرا با بسته‌بندی محصولات توسط فیلم استرچ، کالاهای تولیدی به صورت ثابت و بدون لغزش بر روی پالت قرار گرفته و در کنار یکدیگر محکم می‌شوند. به این طریق که استرچ بر روی محصولات قرار گرفته در پالت، کشیده شده و آن‌ها را طوری محکم کرده که به هیچ وجه تکان نمی‌خورند.

ویژگی‌ها و مزایای بسته‌بندی پلاستیکی

بسته‌بندی با استفاده از انواع پلاستیک دارای مزایای بسیاری است. در این بخش به برخی از مهم‌ترین مزایای آن‌ها اشاره شده است:

  • ایجاد سهولت در حمل و نقل و نگهداری از محصولات
  • مقرون به صرفه بودن بسته‌بندی توسط پلاستیک‌ها
  • مقاوم در برابر شرایط محیطی مانند نور، حرارت، سرما و فشار
  • ایجاد یک طرح زیبا بر روی بسته‌بندی با استفاده از قابلیت چاپ‌پذیری
  • قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از آن‌ها
  • دارای قابلیت شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالا

جمع ­بندی

صنعت بسته‌بندی یکی از موارد مهم در شرکت‌های تولیدی است. زیرا یک‌ محصول بعد از تولید باید ابتدا بسته‌بندی شده سپس به بازار عرضه شود. پس تولیدکنندگان همواره باید به این امر مهم توجه لازم را داشته باشند. در صنعت بسته‌بندی از انواع نایلون‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. برخی از انواع پلاستیک بسته‌بندی شامل نایلون، سلفون، استرچ و شیرینگ است. هر کدام از این پلاستیک‌ها در موارد خاصی کاربرد دارند. در این مقاله در مورد هر کدام از این پلاستیک‌ها توضیحات مختصری برای شما عزیزان ارائه شد.

برچسب ها :

نظرات کاربران