اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای

اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای

دسته بندی : بلاگ
1402-06-30

در صنعت کشاورزی بخش‌های مختلفی برای تولید محصولات گیاهی وجود دارد که همواره هر یک از این بخش‌ها در فصول مختلف سال با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو هستند. در سال‌های اخیر با پیشرفت صنعت پلاستیک و تولید نایلون‌های پلاستیکی عریض، بسیاری از مشکلات ناشی از شرایط محیطی در صنایع مختلف برطرف شد. نایلون عریض با کاربرد بالا و عملکرد مناسب، سهمی بسیار زیادی در کمک به رشد گیاهان گلخانه‌ای دارد و به یکی از تجهیزات مهم این صنعت تبدیل شده است. همراه ما باشید تا با اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با پلاستیک گلخانه‌ای

برای رشد مناسب گیاه و تامین سلامت غذایی آن باید به فاکتورهای مختلفی چون میزان نور، کیفیت خاک، نوع سمپاشی، میزان آبیاری و… توجه شود. کنترل تمامی این موارد در کنار هم نیازمند تجهیزات مختلفی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نایلون عریض کشاورزی شناخته می‌شود. این نایلون با تنوع ابعادی، ضخامت، تعداد لایه و… می‌تواند در هر شرایطی به کشاورزان در تولید محصولات با ارزش غذایی مناسب کمک کند. نایلون عریض، فیلم پلاستیکی از جنس پلی اتیلن است که مقاومت بالایی در برابر عوامل خارجی دارد و می‌تواند از محصول در برابر شرایط محیطی گوناگون محافظت کند. افزایش کاربرد این نوع نایلون در صنعت کشاورزی باعث شده است که امروزه انواع متنوعی از نایلون عریض تولید شود که هر یک کاربرد و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. یکی از بخش‌های مهم کشاورزی، گلخانه است که اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای بسیار دیده می‌شود.

انواع پلاستیک گلخانه‌ای

با افزایش اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای، تنوع این محصول روزبه‌روز بیشتر می‌شود. به طور کلی گلخانه به شرایط محیطی ویژه‌ای نیاز دارد تا محیط مطلوب رشد گیاهان در تمامی فصول سال فراهم شود. در این حالت میزان دما، رطوبت، نور و… باید همواره کنترل شود تا تعادل محیطی گلخانه حفظ شود.

پلاستیک گلخانه‌ای در ابعاد، ضخامت، تعداد لایه و افزودنی‌های متفاوتی وارد بازار می‌شود که می‌تواند به عنوان بدنه و پوشش گلخانه نقش مهمی در کنترل شرایط این محیط داشته باشد. معمولا در محیط‌هایی که احتمال حمله حشرات وجود دارد و آب و هوای منطقه بسیار گرم یا سرد می‌شود، این نایلون در ضخامت و تعداد لایه بالاتر می‌تواند از آسیب به گیاهان جلوگیری کند. همچنین انواع دولایه و سه لایه نایلون گلخانه عایق حرارتی مناسبی برای محیط گلخانه به شمار می‌رود. علاوه بر موارد ذکر شده، اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای به افزودنی‌های موجود در آن نیز بستگی دارد که با ایجاد ویژگی‌های جدید و رفع ضعف‌های نایلون، کمک زیادی به حفظ سلامت گیاه و رشد بهتر آن می‌کند.

افزودنی‌های پلاستیک گلخانه

به طور کلی وجود تنوع در ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری نایلون عریض، اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای را زیاد کرده است. اما زمانی که عملکرد افزودنی‌ها نیز به این ویژگی‌ها اضافه شود، این اهمیت دو چندان می‌شود. هر چه تنوع افزودنی‌ها در پلاستیک گلخانه بیشتر باشد، شرایط مطلوب‌تری برای کشت گیاه ایجاد می‌شود و میزان عملکرد نایلون در شرایط گلخانه‌ای بهتر است. از مهم‌ترین افزودنی‌های نایلون عریض گلخانه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزودنی ضد UV

وجود این افزودنی در نایلون، باعث افزایش مقاومت پلاستیک در برابر اشعه فرابنفش خورشید می‌شود. در این حالت نایلون از پوسیدگی در امان می‌ماند و طول عمر بیشتری خواهد داشت. اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای، باعث شده است که محیط کشت گیاه همواره نیازمند وجود پوشش نایلونی باشد. بنابراین عمر بیشتر این نایلون می‌تواند به حفظ سلامت گیاهان کمک کند و دردسر‌های ناشی از تعمیر و تعویض بدنه گلخانه‌ را از بین ببرد.

افزودنی IR

یکی از موارد مهم در شرایط گلخانه‌ای که پیشتر اشاره شد، حفظ تعادل دمایی در فصول مختلف است. ممکن است در فصول سرد سال و هنگام شب، گلخانه با افت شدید دما مواجه شود. بنابراین استفاده از افزودنی IR به حفظ گرما محیط کمک می‌کند تا تغییر شدید دما گلخانه به گیاهان آسیب نرساند.

افزودنی آنتی باکتری

اهمیت نایلون در کشت گلخانه به میزان عملکرد آن در رشد بهتر گیاهان و ایجاد شرایط محیطی مطلوب وابسته است. وجود افزودنی آنتی باکتری با جلوگیری از رشد باکتری در محیط گلخانه، باعث ایجاد شرایط مناسب کشت گیاه و جلوگیری از بیماری و فساد آن‌ها در اثر باکتری‌های مضر می‌شود.

افزودنی EVA

وجود این افزودنی در پلاستیک گلخانه‌ای، به مقاومت کششی نایلون در برابر فشار محیطی و تغییر آب و هوا کمک می‌کند. معمولا نایلون در اثر گرما دچار انبساط می‌شود و در فصول سرد به حالت اولیه برمی‌گردد که این حالت باعث تضعیف دیواره‌های نایلون می‌شود. در این حالت وجود افزودنی EVA با افزایش مقاومت کششی، استحکام نایلون را در اثر تغییر حالت آن حفظ می‌کند.

علاوه بر موارد اشاره شده، می‌توان به افزودنی‌های دیگری چون ضد الکتریسیته ساکن، ضد مه و… نیز اشاره کرد که هر یک به نوعی در اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای تاثیر می‌گذارند.

اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای

نایلون با وجود ویژگی‌های یاد شده، مزایا بسیاری برای گلخانه ایجاد می‌کند که تا حد بسیاری به رشد گیاهان و ایجاد شرایط ویژه برای گلخانه کمک می‌کند. پوشش گلخانه با محافظت از محیط در برابر عوامل خارجی چون تغییرات آب و هوا، حمله حشرات و از بین رفتن تعادل دمایی و رطوبت، باعث ایجاد شرایط محیطی مناسب در فصول مختلف می‌شود. همچنین وجود افزودنی‌ها و بهبود عملکرد نایلون، اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای را افزایش داده است. به طوری که امروزه بسیاری از کشاورزان از نایلون به عنوان پوشش گلخانه استفاده می‌کنند و با توجه به شرایط محیطی محل نصب گلخانه، این محصول را به صورت سفارشی با افزودنی‌های موردنیاز سفارش می‌دهند. در واقع شما با تهیه نایلون عریض گلخانه‌ای با هزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه، قادر خواهید بود محیطی به دور از تنش برای گیاهان گلخانه‌ای ایجاد کنید.

جمع بندی

اهمیت نایلون در کشت گلخانه‌ای زمانی مشخص می‌شود که این نایلون در تنوع بالا، نقش مهمی در حفظ گیاهان در برابر عوامل خارجی ایفا کند. نایلون عریض با برخورداری از مقاومت کششی و انعطاف پذیری مناسب به راحتی نصب شده و محیطی مطلوب برای کشت گیاه ایجاد می‌کند. وجود افزودنی‌های نام برده شده تاثیر بسیاری بر افزایش کیفیت پلاستیک گلخانه و بهبود عملکرد آن دارند که ما در این مقاله به بررسی نمونه‌های پرکاربرد آن پرداختیم. یکی از قابلیت‌های مهم پلاستیک گلخانه، امکان سفارشی سازی آن است که به مصرف کنندگان در شرایط محیطی مختلف، امکان استفاده از محصولی سازگار می‌دهد.

برچسب ها :

نظرات کاربران