نایلکس چیست؟

نایلکس چیست؟

دسته بندی : بلاگ
1402-07-30

نایلکس‌ها پلاستیک‌های رکابی هستند که غالباً در فروشگاه‌ها جهت حمل مواد مصرفی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی در ترکیبات نایلکس‌ها، از حدود ۸۰ درصد پلی اتیلن سنگین و تنها ۲۰ درصد پلی اتیلن سبک استفاده شده است. این ۲۰ درصد نیز به دلیل افزایش خواصی همچون براقی، دوخت پذیری بهتر و همچنین لطافت نایلکس، مورد استفاده قرار گرفته است‌. با وجود این تعاریف از نایلکس، همچنان بسیاری از افراد نایلون و نایلکس را یکی می‌دانند یا شناخت درستی نسبت به هیچ یک از آن دو ندارند. با این حال اگر دوست دارید بدانید نایلکس چیست؟ و چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد در ادامه همراه ما باشید.

معرفی نایلکس

نامگذاری نایلکس و نایلون در کشور ما ممکن است با کشورهای دیگر متفاوت باشد. در واقع در ایران، نایلکس‌ها همان فیلم پلی اتيلن سنگین هستند که به صورت‌های مختلفی همچون پلاستیک‌های رکابی فروشگاهی کاربرد دارند‌. هرچند که همه ترکیبات به کار رفته در نایلکس، از پلی اتیلن سنگین نیست و حدود ۲۰ درصد از آن نیز به دلیل ایجاد لطافت، براقی و دوخت پذیری بهتر، از پلی اتیلن سبک است. در واقع استفاده از چنین ترکیبی در تولید نایلکس‌ها باعث شده است که آن‌ها تحمل وزن بالایی داشته باشند.

البته در گذشته برعکس الان، اکثر پلاستیک‌های فروشگاهی و زباله از پلی اتیلن سبک تشکیل می‌شدند که در حال حاضر پلی اتیلن سنگین یا همان نایلکس‌ها جایگزین آن‌ها شده‌اند.

از نمونه‌های مختلف نایلکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سفره یکبار مصرف
  • کیسه فریزر
  • کیسه‌های زباله رولی
  • نایلکس‌های فروشگاهی
  • انواع نایلکس چاپی رکابی
  • و…

ویژگی‌های نایلکس

از ویژگی نایلکس‌ها می‌توان به خشک و مات بودن و چغرمگی پایین آن‌ها نسبت به نایلون‌ها اشاره کرد. این دسته از پلاستیک‌ها در عین خشک بودن، از مقاومت خوبی برخوردار هستند. نایلکس‌ها همچنین قابلیت تولید در ضخامت‌های خیلی کم و بسیار نازک را دارند. به گونه‌ای که تعداد هر برگ نایلکس در یک کیلوگرم از آن، بسیار زیاد خواهد بود. یکی از ویژگی‌های بارز در نایلکس‌ها این است که بعد از مچاله شدن سر و صدای زیادی تولید می‌کنند و در اصطلاح خش خش می‌کنند.

به طور کلی برای چاپ روی محصولات پلاستیکی اعم از نایلون‌ها و نایلکس‌ها از چاپ‌های روغنی و پی وی سی استفاده می‌شود که چاپ روغنی نسبت به پی وی سی، براق‌تر است و در نهایت محصول نهایی زیباتر به نظر خواهد رسید. اما در نایلکس‌ها به دلیل ظاهر مات و کدری که دارند، استفاده از چاپ روغنی چندان تأثیری روی زیبایی چاپ نخواهد داشت. بنابراین غالباً برای چاپ روی نایلکس‌ها، از چاپ پی وی سی که نسبت به روغنی مقرون به صرفه‌تر است استفاده می‌شود‌.

کاربرد نایلکس

ترکیبات به کار رفته در تولید نایلکس باعث ایجاد ویژگی‌هایی همچون تحمل وزن بالا در این نوع پلاستیک‌ها شده است. بنابراین از مهم‌ترین کاربرد آن‌ها می‌توان به استفاده در میوه فروشی‌ها، میادین میوه و تره بار و همچنین مجموعه اصنافی که در تولید و عرضه محصولات با وزن بالا نقش دارند، اشاره کرد.

چرا که نایلکس‌‌ها با توجه به قابلیتی که دارند، در مقابل تحمل وزن بالا، به راحتی پاره نمی‌شوند. در نتیجه در مقابل سنگین شدن وزن کالا، تا حد ممکن کش می‌آیند.

انواع نایلکس‌ها

انواع نایلکس

نایلکس‌ها را از نظر نوع کاربری می‌توان به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

نایلکس‌های تبلیغاتی

نایلکس‌های تبلیغاتی در بالاترین کیفیت تولید می‌شوند زیرا همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است جنبه تبلیغاتی دارند‌. در واقع افراد در گروه‌های صنفی مختلف جهت حمل کالاهای مختلف خود در سطح شهر یا کشور از این نایلکس‌ها استفاده می‌کنند تا علاوه بر حمل کالا بتوانند از جنبه تبلیغاتی آن استفاده کرده و محصولات خود را تبلیغ کنند.

کیسه‌های زباله

یکی دیگر از انواع نایلکس‌های موجود در بازار کیسه‌های زباله هستند که مطمئناً همگی با آن‌ها آشنایی دارند. از کیسه‌های زباله در مصارف خانگی و صنعتی برای جمع‌آوری زباله‌ها استفاده می‌شود.

نایلکس‌های دسته رکابی فروشگاهی

نایلکس‌های دسته رکابی را به عنوان پلاستیک‌های فروشگاهی نیز می‌شناسند که از آن برای حمل میوه و تره بار و مواد غذایی مختلف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده می‌شود. برای حمل اجناسی که نمی‌خواهید درون آن دیده شود نیز می‌توان از نایلکس‌های فروشگاهی استفاده کرد.

جمع‌بندی

نایلکس‌ها یکی از انواع فراورده‌های پلاستیکی تشکیل شده از پلی اتیلن سنگین و مقدار کمی سبک هستند که کاربردهای مهمی در زندگی روزانه ما دارند. انواع مختلف نایلکس به صورت سفره یکبار مصرف، کیسه فریزر، زباله و کیسه‌های فروشگاهی در بازار موجود هستند. یکی از پر مصرف‌ترین انواع نایلکس‌ها، نایلکس‌های فروشگاهی است که از آن برای حمل محصولات فروشگاهی و میوه و تره بار استفاده می‌شود.

با وجود ویژگی‌هایی که برای نایلکس برشمردیم، هنوز هم بسیاری از افراد آن را با نایلون اشتباه می‌گیرند. به عنوان یک تفاوت بارز بین این دو محصول پلاستیکی می‌توان گفت پلاستیک‌هایی که نرم بوده و بعد از مچاله شدن کمتر صدا تولید می‌کنند نایلون و در مقابل پلاستیک‌های خشک با صدای زیاد نایلکس نامیده می‌شوند.

برچسب ها :

نظرات کاربران