معرفی روش‌های چاپ بر روی نایلون‌ها

دسته بندی : بلاگ
1402-11-16

همه‌ی کسب و کارهایی که کالای فیزیکی تولید می‌کنند هم برای بسته بندی محصولات و هم برای سهولت در جابه جایی محصول از انواع نایلون و نایلکس استفاده می‌کنند. اگر شما یک تولید کننده هستید و محصولات خود را با انواع نایلون‌ها بسته بندی می‌کنید، حتما شکل ظاهری این بسته بندی برای شما دارای اهمیت است. حتما برای شما مهم است در بسته بندی و نایلونی محصولتان را به دست مشتری برسانید که با رنگ سازمانی شما تولید شده است و یا برند شما و اطلاعات شما بر روی آن چاپ شده است. داشتن اطلاعات کافی در هر زمینه‌ای به شما کمک می‌کند تا با تصمیم درست مانع هدر رفت بودجه‌ی خود شوید. در این مقاله ازاحسان پلاستیک قصد داریم به بررسی روش‌های چاپ روی نایلون‌ها بپردازیم با ما همراه باشید.

روش‌های چاپ روی نایلون

روش چاپ روی نایلون‌ها به جنس نایلون‌ها و نوع چاپ بستگی دارد. چاپ روی پلاستیک‌ها به طور کلی به سه روش cpp ، opp و pp انجام می‌شود. دستگاه‌های به‌کار رفته در چاپ نایلون بسته‌بندی به روش pp کم هزینه‌تر و در نتیجه کیفیت پایین‌تری دارند. در روش opp یا ترسپافون، جنس کیسه نایلون شفاف‌تر و نرم‌تر است. در این روش ابتدا طرح روی نایلون چاپ می‌شود سپس یک لایه نایلون نازک روی طرح لمینت می‌شود. روش cpp هم شبيه به opp است با این تفاوت که جنس نایلون در این روش نرم‌تر و بهتر است.

انواع چاپ روی پلاستیک

چاپ هلیو

یکی از انواع چاپ روی نایلون‌های پلاستیکی هیلوگراور یا به اختصار چاپ هیلو است. این نوع چاپ به صورت برجسته بر روی نایلون‌ها ظاهر می‌شود. در این روش، در گام اول باید طرح مورد نظر انتخاب شده و یک سیلندربا آن طرح به دو روش لیزری و الکترومکانیکی ساخته شود. این سیلندر از جنس فلز است و یک لایه مس روی آن قرار می‌گیرد. طرح یا نقش مورد نظر روی سیلندر حک می‌شود و سپس با پرس کردن روی بسته‌بندی نایلون، چاپ انجام می‌شود.

یکی از مواردی که برای مشتری مهم است هزینه است. پس لازم است این نکته را متذکر شویم که در چاپ هیلو یا توجه به اینکه باید سیلندر طراحی شود، استفاده از این روش برای تیراژهای محدود به صرفه نیست و می‌تواند هزینه‌های زیادی برای کسب‌وکارها ایجاد کند. اگر تعداد چاپ‌ها بیش از سیصد هزار برگه باشد، توصیه می‌شود از چاپ هیلو استفاده کنید.

چاپ سیلک

این روش چاپ به صورت دستی انجام می‌شود و برای حجم سفارش‌های پایین توصیه می‌شود. این روش چاپ به این دلیل که با ماشین الات انجام نمی‌شود و بصورت دستی است به لحاظ کیفیتی از چاپ فلکسو یا هیلو در رده‌ی پایین‌تری قرار می‌گیرد. این روش چاپ به کمک یک شابلون که از یک چارچوب و توری مخصوص چاپ تشکیل شده است، انجام می‌شود. شابلون همان کلیشه است است و نایلون را بصورت تک تک چاپ می‌کند. نایلون ها قبل از چاپ حتما باید جرقه گیری شده باشد تا  بعد از چاپ رنگ روی آن‌ها ریزش نداشته باشد. همانطور که اشاره شد چاپ سیلک مخصوص سفارشات کم حجم و کم تعداد است و اغلب سفارشات زیر ۱۰۰۰ عدد نایلون (حدود ۳۵ کیلوگرم) را با این روش چاپ می‌کنند. این روش چاپ مناسب فروشگاه های کوچک، تبلیغات نمایشگاهی، شرکت ها و به طور کلی مشتریانی است که درخواست حداقل تیراژ را دارند. برخلاف بسیاری از انواع چاپ‌ها که در تیراژ پایین صرفه اقتصادی ندارند، این روش چاپ در تعداد کم بسیار مقرون به صرفه است. زمان تحویل سفارش چاپ نایلون در این روش بین ۳ تا ۷ روز است.

چاپ فلسکو

یکی از  پرکابردترین روش‌ها در صنعت بسته‌بندیچاپ فلسکو است. برای چاپ روی نایلون با این روش، از نوعی صفحات و کلیشه‌های با انعطاف‌پذیری بالا که از جنس لاستیک یا ژلاتین هستند، استفاده می‌شود. تصویر یا نوشته مورد نظر در ابتدا روی نوعی نگاتیو تصویری به کمک لیزر حک می‌شود و در ادامه پلاستیک یا نایلون مورد نظر را به کمک غلتک دوار می‌پیچانند و به کمک نوعی عملیات فشاری، تصویر حک شده روی نگاتیو، روی نایلون چاپ می‌شود.

سرعت چاپ روی نایلون در این روش بسیار بالا است و به همین دلیل هزینه چاپ روی این نوع نایلون‌ها در مقایسه با سایر روش‌ها کمتر است. یکی دیگر از مواردی که در انواع چاپ کیسه‌های نایلونی، از اهمیت بالایی برخوردار است، برای چاپ طرح‌های بزرگ روی نایلون، استفاده از چاپ فلسکو توصیه می‌شود. همچنین ماندگاری چاپ با این روش بر روی نایلون مطلوب است.

برخی از مزایای استفاده از چاپ فلسکو

همانطور که اشاره شد سرعت اجرای چاپ به این روش بسیار بالا بوده و کیفیت خروجی چاپ بسیار دقیق و عالی است. بر روی انواع سطوح از قبیل کاغذ، پلاستیک و… کارایی دارد. با سرعت بسیار بالایی اجرا شده و برای سفارشات با تیراژ بالا بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. همچنین کلیشه‌های فلکسو ماندگاری بسیار زیادی داشته و برای چاپ مجدد لزومی به ساخت کلیشه مجدد نیست.

چاپ تامپو

در این روش برای چاپ از واسطی از جنس پلاستیک (سیلیکون)  که به آن تامپون می‌گویند، استفاده می‌شود. این روش چاپ بسیار شبیه به مهرهای پلاستیکی است با این تفاوت که در مهرهای پلاستیکی حروف برجسته وجود دارد ولی در این روش حروف برجسته وجود ندارد و نقش را به شیوه‌ای دیگر بر روی سطح چاپ می‌کند.

کاربرد چاپ نایلون

تمامی مشاغلی که محصولی برای فروش دارند، نیاز به بسته بندی مناسب برای ارائه‌ی محصولات خود دارند از یک آنلاین شاپ کوچک گرفته تا کارخانه‌های بزرگ. اما جاپ روی نایلون‌ها به همین خلاصه نمی‌شود. بنرهای تبلیغاتی نصب شده بر روی بیلبوردها در اتوبان‌ها، متروها، اتوبوس‌ها و روی پل‌های هوایی، نمونه‌هایی از چاپ نایلونی به شمار می‌آیند. همچنین بسته‌بندی برخی از انواع لوازم بهداشتی و آرایشی نیز از کاربردهای چاپ نایلون محسوب می‌شود.

رنگ های مورد استفاده در چاپ نایلون

در انتخاب رنگ برای چاپ روی نایلون‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. اما توصیه می‌شود از رنگ‌های سازمانی و یا برند خود در چاپ استفاده کنید تا هم وجهه‌ی شیکی داشته باشد و هم در ذهن مشتری بیشتر بماند و کالای شما را بشناسد.

نکاتی که برای چاپ روی نایلون باید بدانید!

هنگامی که شما قصد خرید نایلون و چاپ روی آن را برای کسب و کار خود دارید با دانستن نکاتی می‌توانید در زمان و هزینه‌ها صرفه جویی کنید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

  • با توجه به کسب و کار، محصولتان و کاربردی که مورد نظرتان است جنس نایلون را به دقت انتخاب کنید.
  • به دقت ابعاد نایلون و طرحی که قصد چاپ آن را دارید، انتخاب کنید.
  • رنگ نایلون تبلیغاتی را با توجه به روش چاپ آن در نظر داشته باشید.
  • بودجه‌ای که برای چاپ روی نایلون در نظر گرفته اید را تعیین کنید.
  • استاندارهایی که در طراحی نایلون‌های بسته بندی وجود دارد را رعایت کنید.
  • از چاپخانه‌ی با سابقه کمک بگیرید.

عوامل موثر روی قیمت چاپ نایلون

به طور کلی چندین عامل می‌تواند بر قیمت چاپ نایلون تبلیغاتی موثر باشد که عبارتند از:

  • ضخامت نایلون یا نایلکس مورد استفاده
  • پیچیدگی و منحصر به فرد بودن طرح چاپ
  • تعداد رنگ‌های مورد نیاز برای چاپ نایلون
  • ابعاد عکس و طرح قابل چاپ
  • در برخی از چاپخانه‌ها طراحانی هستند که می‌توانید طرح مورد نظرتان را سفارش دهید.

چه عواملی بر میزان ماندگاری چاپ روی نایلون تاثیر گذار است؟

عوامل مختلفی می‌تواند بر مدت زمان ماندگاری چاپ نایلون تاثیرگذار باشد. این عوامل عبارتند از انتخاب نوع چاپ متناسب با جنس نایلون یا نایلکس، انتخاب متریال چاپ مناسب، میزان کیفیت فرایند چاپ بر روی نایلون و کیفیت دستگاه تثبیت رنگ. بنابراین با رعایت این نکات میزان ماندگاری چاپ را می‌توان افزایش داد.

 جمع بندی

امروزه چاپ بر روی پلاستیک‌ها بسیار رواج پیدا کرده است. خصوصا در بخش تبلیغات بسیار از این تکنولوژی استفاده می‌شود. از چاپ بر روی کیسه‌های پلاستیکی و نایلون‌های بسته بندی محصولات گرفته تا بنرهای تبلیغاتی، کسب و کارها از این روش برای تبلیغات برند خود استفاده می‌کنند. با اینکار می‌توان برند خود، اطلاعات محصول و هرنکاتی که لازم است به مشتریان از محصول شما کسب کنند را به راحتی در اختیارشان گذاشت. شما هم اگر برای کسب و کار خودقصد سفارش و خرید نایلون‌ بسته بندی را دارید با کارشناسان احسان پلاستیک در تماس باشید.

برچسب ها :

نظرات کاربران